به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا زنجان با حضور حجت‌الاسلام مهدی باقری نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زنجان به بیان مطالبات و پیشنهادات خود در رابطه با مسائل مختلف پرداختند.

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با حرکت اخیر مجلس در زمینه الحاق و اصلاحیه تبصره‌ها به تعیین تکلیف قانون استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار داشت: متاسفانه امروز بحث تخصص در معلمی فدای منافع اقتصادی و سایر منافع می‌شود.

فاطمه حمدی تصریح کرد: طبق دغدغه مقام معظم رهبری مسیر ورود معلم بایستی از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.

مسؤول بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با کمبود معلم در سال‌های آتی گفت: به جای پذیرش معلم از راه غیر تربیت معلم، باید از نیروی با کیفیت که تربیت یافته دانشگاه فرهنگیان هستند در امر تعلیم و تربیت استفاده شود.

سند تحول بنیادین بهترین نقشه راه در نظام آموزش و پرورش است

در ادامه این جلسه مسؤول مطالبه و گفتمان بسیج دانشجویی پردیس الزهرای زنجان در رابطه با وضعیت امروز آموزش و پرورش اظهار داشت: وضعیت امروز آموزش و پرورش طوری است که آن نظام مطلوب برای ساختن تمدن اسلامی و در مسیر حیات طیبه نیست.

سمانه خان احمدی ادامه داد: سند تحول بنیادین با وجود همه انتقاد‌هایی که به آن وارد است در حال حاضر بهترین نقشه راه برای تغییر اساسی در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچه که ما به آن نیاز داریم اولا فهم سند تحول است، این فهم مادامی که از راس کشور ما تا ذیل آموزش و پرورش صورت نگیرد، اتفاقی نخواهد افتاد و در این ۹ سالی که از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد یا سند اجرا نشده یا مسؤولین سلیقه‌ای و طبق برداشت خودشان اجرا کرده‌اند.

مسؤول مطالبه و گفتمان بسیج دانشجویی پردیس الزهرا با اشاره به انتظارات از مجلس گفت:  انتظار داریم که نمایندگان مجلس در این دوره نسبت به مسائل آموزش و پرورش تخصصی‌تر ورود کنند و شناخت عمیقی نسبت به سند تحول داشته باشند که در پی آن ما دیگر شاهد این نخواهیم بود که در مجلس نسبت به مسائل حیاتی آموزش و پرورش تصمیمات آنی و لحظه‌ای صورت بگیرد.

در ادامه یکی از فعالان بسیج دانشجویی پردیس الزهرا در رابطه با اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت:

این دانشگاه با سیاست تربیت نیروی متخصص شکل گرفته و روال اصلی جذب معلم باید از طریق کانال دانشگاه فرهنگیان باشد با این وجود ما هر ساله شاهد کم لطفی مسؤولین نسبت به این دانشگاه هستیم.

 شیوا نیاری خاطر نشان کرد: آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی معلم به جای توسل به ماده ۲۸ و حق‌التدریس و نهضتی و …از داوطلبان رتبه‌های برتر کنکور که مشتاق ورود به عرصه معلمی هستند استفاده کند.

نیاری به مشکلات اساسی دانشگاه اعم از کاهش ظرفیت دانشگاه و مشکلات زیر ساختی،کمبود هیأت علمی هم اشاره کرد.

در ادامه یکی دیگر از فعالان بسیج دانشجویی به بیان ضعف‌های عدالت آموزشی و مصادیق ناقض آن اعم از خرید خدمات آموزشی و مدارس غیر دولتی، معلم توانمند و کم توان، مدارس مجهز و مدارس کپرنشین ،کنکور سراسری، و بودجه پرداخت و گفت: تشکیل و توسعه مدارس غیر دولتی در کشور نه تنها باعث ارتقای کیفیت در مدارس دولتی نشده، بلکه ما شاهد کاهش کیفیت در مدارس دولتی هستیم و توده بحران بی‌عدالتی تربیتی شکل گرفته است‌.

زهرا موسوی در رابطه با بحث بودجه بیان کرد: در سال‌های اخیر آموزش و پرورش به بهانه کسری بودجه دست به خرید خدمات آموزشی و کاستن از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و کوتاهی در اجرای سند تحول زده است.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: چرا آموزش و پرورش برای مشکل مالی خود به این فکر نیفتاد که از صندوق ذخیره ملی درخواست بودجه کند هر چند که مشکل پول نیست.

مشکلات آموزش و پرورش یک تهدید بزرگ است

در ادامه این جلسه نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی ابتدا بر ضرورت تعلیم و تربیت درست اشاره کرد و افزود: که اگر این اتفاق به طور صحیح صورت گیرد در پی آن بشر نیز کار خود را درست انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام مهدی باقری تصریح کرد: مشکلاتی که در آموزش و پرورش و نظام مطرح است یک تهدید بزرگ است که می‌تواند به فرصت تبدیل شود و در واقع فرصتی است برای بچه‌های انقلابی که همت آنها را برای رفع مشکلات می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر در حال حاضر دولت چاره کار را ماده ۲۸ و خرید خدمات قرار داده به خاطر بی‌تدبیری مسؤولین است.

باقری در نهایت، پیشنهادهایی برای فعالان بسیج دانشجویی داشت و گفت: امروز ما شاهد تجارت آموزش در مافیای آموزش و پرورش هستیم، بنابراین مسائل ریشه‌ای و کلان باید بر اساس سند تحول پیگیری شود که ریشه‌ای‌ترین مشکلات هم با سند تحول بنیادین قابل حل است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۲/ق